WARSAW VIRTUAL STUDIOS – ściana LED, kamery, światło

11.01.2024

Prawie dwa lata temu miały miejsce pierwsze w Polsce spotkania warsztatowe zorganizowane przez HELIOGRAF & WIZJA xR prezentujące nowe możliwości jakie daje – wykorzystywana coraz częściej na planach zdjęciowych filmów, reklam czy seriali oraz w studiach telewizyjnych – rozszerzona rzeczywistość XR.

Technika ta powoli rewolucjonizuje całą produkcję filmową i telewizyjną, i to co najmniej z kilku powodów: nie wymaga budowania scenografii czy na przykład przygotowywania planów zdjęciowych w różnych lokacjach. Plan zdjęciowy wykonany jest po prostu z ekranów LED i na nich wyświetlane są przygotowane materiały, które mogą mieć charakter statyczny (tak zwane „plejty”) lub dynamiczny (VR / XR). To niewątpliwie oszczędza czas i daje możliwości skorzystania z „trudnych” pod względem wynajęcia, lokacji.

Co to XR tak naprawdę znaczy? To termin odnoszący się do wszystkich środowisk oraz technologii immersyjnych, czyli tych dotykających bezpośrednio zmysłów człowieka i pozwalających na współpracę na linii człowiek – komputer na tym poziomie oddziaływania. Powoduje to zanurzenie się w wirtualnym  (VR), poszerzonym (AR) lub hybrydowym (MR) świecie oraz wszelkie interakcje między „człowiekiem a technologią”. „X” w tym wypadku reprezentuje wszystkie znane nam obecnie oraz przyszłe technologie będące w interakcji z człowiekiem i jego zmysłami. Słowem, aż strach pomyśleć jak będzie wyglądała produkcja filmowa za 20 lat!

Dziś studio XR wciąż jest nowością, zarówno w Polsce jak i na świecie, a jednym z pionierów na tym rynku jest właśnie Heliograf. W niedalekiej przyszłości może stać się to rozwiązaniem stosowanym tak samo powszechnie, jak popularny wcześniej green screen. W tym wypadku kompletne środowisko 3D jest wyświetlane od razu na ekranie diodowym i dopasowywane dokładnie do perspektywy kamery, a jednym z kluczowych wyzwań – ze względu na konieczność odpowiedniego zgrania kamery, wyświetlonego obrazu i renderowania wirtualnej scenografii – wpływających na stopień „realności” stworzonego świata, jest idealne zgranie dystorsji (zniekształceń) optyki kamery, która tu występuje niezależnie od wykorzystywanych obiektywów. Ważny jest właśnie wybór ekranów LED, bowiem ich wymiary i rozmieszczenie pikseli są stałymi wspierającymi proces kalibracji.

Kolejnym elementem studia XR jest oświetlenie, mające również ogromne znaczenie dla stopnia sugestywności w odwzorowaniu wirtualnej scenografii. Światło jest programowane na konsolecie oświetleniowej i zmienia się wraz z wirtualnym otoczeniem wyświetlanym na ekranach. Całą instalację spina mediaserwer Disguise, a system jest w pełni redundantny, co zapewnia jego bezpieczeństwo.

Zatem, jeżeli otaczający świat sprawia problemy czy po prostu nie spełnia naszych oczekiwań, możemy zamknąć się w studio i uzyskać efekt nie tylko taki sam, ale nawet zdecydowanie lepszy! Niewątpliwą zaletą jest wolność, nieskrępowanie wyborem miejsca, a i pełna kontrola pod względem pogody w hali zdjęciowej. A jak wiadomo w produkcji, czas to pieniądz, więc każda zaoszczędzona minuta w realizacji, przekłada się na budżet, który można zainwestować w obsadę, ekipę czy na przykład muzykę.

U nas – w ramach jednej hali zdjęciowej możemy wirtualnie przenosić się z jednej lokacji w inną, jednocześnie nie przemieszczając ekipy zdjęciowej. Aby zmienić lokację – wystarczy zmienić tło wyświetlane na scenie LED. Tak zorganizowana produkcja umożliwia optymalizację kosztów oraz usprawnienie logistyki dużych planów zdjęciowych. Ograniczeniami są tylko wyobraźnia i moc obliczeniowa komputera. Zapraszamy!

Szczegóły techniczne dostępne tutaj:

https://www.warsawvirtual.pl/

https://heliograf.pl/apricor/